diumenge, 9 de febrer de 2014

Antes y despues de un sofá


Aquesta entrada la tenia pendent des de fa..... molt de temps. Quan vaig publicar la tauleta tunejada, ja us deia que tenia un lot de mobles antics que una amiga m'havia demanat que restaurés. Aquest sofà és el segon del lot i encara queda una calaixera, però al pas que vaig, potser a l'estiu la publicaré.

Potser fa  6 mesos que vaig començar la feina de restaurar aquest sofà, però entre unes coses i altres, doncs, fins ara.

És el primer cop que faig una feina d'aquesta mena. Restaurar, tunejar i pintar ho he fet molts cops, però restaurar tota la tapisseria i el farcit d'un sofà, mai. Hi he après  molt, molt, però clar, això també ha fet que trigués tant de temps. Haig de donar les gràcies a Gemma de El taller de lo antiguo per la seva ajuda.


Esta entrada la tenía pendiente desde hace ..... mucho tiempo. Cuando publiqué la mesilla tuneada, ya os decía que tenía un lote de muebles antiguos que una amiga me había pedido que restaurara. Este sofá es el segundo del lote y todavía queda una cómoda, pero al paso que voy, quizás en verano la publicaré. Suerte que mis amigos no tienen prisa!

Quizás hace más de 6 meses que empecé el trabajo de restaurar este sofá, pero entre unas cosas y otras, pues, hasta ahora. 

Es la primera vez que hago un trabajo de este tipo. Restaurar, tunear y pintar lo he hecho muchas veces, pero restaurar toda la tapicería y el relleno de un sofá, nunca. He aprendido mucho, mucho, pero claro, esto también ha hecho que tardara tanto tiempo. He de dar las gracias a Gemma de El taller de lo antiguo por su ayuda.


Antes y despues de un sofá

Com que no sabia que em trobaria, i tampoc sabia si seria capaç de tornar a muntar-lo, vaig fer un munt de fotos de tot el procés de desmuntatge. El sofà estava fet una pena, però per sort, no li faltava res. Be sí, un tros de pota i un dels guarniments rodons del respatller. La resta, corcat i ple de porqueria. El darrera del respatller trencat, un del braços també i com podeu veure a les fotos, un munt de capes de d'espart i roba de sac en un estat lamentable.


Como no sabía que iba a encontrarme, y tampoco si sería capaz de volver a montarlo, hice un montón de fotos de todo el proceso de desmontaje. El sofá estaba hecho una pena, pero por suerte, no le faltaba nada. Bueno sí, un trozo de pata y uno de los adornos redondos del respaldo. El resto, carcoma y lleno de basura. La trasera del respaldo estaba rota, uno de los brazos también y como puede verse en las fotos, un montón de capas de esparto y tela de saco en un estado lamentable.


Després de desmuntar-lo tot, el primer a fer és tractar el corc. Injectar amb una xeringa líquid a tots el forats i embolicar-ho amb paper film durant un parell de setmanes. Com que el sofà està fet de diferents fustes, no totes estaven igual d'afectades. Les fustes de faig eren les pitjors.


Después de desmontarlo todo, lo primero a hacer es tratar la carcoma. Inyectar el líquido con una jeringa en todos los agujeros y envolverlo con papel film durante un par de semanas. Como el sofá está hecho de diferentes maderas, no todas estaban igual de afectadas. Las maderas de haya eran las peores.


Anem pas a pas.

  1. Encolar totes les juntes per tornar a donar-li estabilitat i enganxar el braç trencat. Encolar todas las juntas para volver a darle estabilidad y pegar el brazo roto.
  2. Rentar tot l'espart del farcit. Això va ser una feina molt feixuga, hi havia molta quantitat d'espart i s'havia  de treure tota la porqueria acumulada al llarg dels anys. Per assecar-la, l'anava posant sobre la taula del jardí. Sort que encara era estiu!!! Lavar todo el esparto del relleno . Esto fue una tarea muy pesada, habia mucha cantidad de esparto y se tenia  que quitar toda la porquería acumulada a lo largo de los años. Para secarla, la iba poniendo sobre la mesa del jardín. Suerte que aún era verano!
  3. Posar cinxes noves. Les que duia estaven totalment degradades, les podeu veure a les fotos superiors. Les molles estaven en perfecte estat i amb una bona neteja va ser suficient. Poner cinchas nuevas. Las que llevaba estaban totalmente degradadas, se pueden ver en las fotos superiores. Los muelles estaban en perfecto estado y con una buena limpieza fue suficiente.
  4. Posar una primera tela gruixuda sobre les molles i a sobre una capa d'espart cosint per les vores per que no es mogui. He seguit el mateix sistema que ja tenia el sofà i que es pot veure a les fotos d'abans. Poner una primera tela gruesa sobre los muelles y encima una capa de esparto cosiendo por los bordes para que no se mueva. He seguido el mismo sistema que ya tenía el sofá y que se puede ver en las fotos de antes.
  5. He decidit folrar el darrera del respatller amb el mateix vellut que la resta. Per tant posem el vellut i a sobre una roba gruixuda per fer-lo més resistent. He decidido forrar la trasera del respaldo con el mismo terciopelo que el resto. Por lo tanto ponemos el terciopelo y encima una tela gruesa para hacerlo más resistente .
  6. Fem el mateix amb el respatller que amb el seien. El cobrim amb una capa d'espart i reforcem les vores. Hacemos lo mismo con el respaldo que con el asiento . El cubrimos con una capa de esparto y reforzamos los bordes .
  7. A sobre de l'espart posem un altre roba cosint els cantells i tornem a posar un altre capa d'espart. Aquest sistema, tot i ser molt laboriós garanteix que l'espart no es mogui i sigui més ferm. Encima del esparto ponemos otro ropa cosiendo los bordes y volvemos a poner otra capa de esparto. Este sistema, a pesar de ser muy laborioso garantiza que el esparto no se mueva y sea más firme.                                                                                                                                                                  
                  
  8. Després de dos capes d'espart, folrem tot el sofà amb una tela. A l'original aquestes capes de roba estaven fetes amb sac, però jo he triat una loneta que em sembla més resistent. Después de dos capas de esparto, forramos todo el sofá con una tela. En el original estas capas de tela estaban hechas con saco, pero yo he elegido una loneta que me parece más resistente. 
  9. A sobre la loneta he posat una capa de buata per evitar que l'espart quedés marcat sobre el vellut.   Sobre la loneta he puesto una capa de guata para evitar que el esparto se marcara sobre el terciopelo. 
  10. Finalment, i un cop posat el vellut, posem la cinta de passamaneria amb la pistola de silicona calenta i molta cura de no embrutar el vellut.   Finalmente, y una vez puesto el terciopelo, ponemos la cinta de pasamanería con la pistola de silicona caliente y mucho cuidado de no ensuciar el terciopelo

Per acabar vull exposar-vos les meves conclusions d'aquesta restauració tan llarga.
Para acabar quiero exponer mis conclusiones de esta restauración tan larga.


+Facil



  • Desparasitar, netejar, encolar. Tot això és una feina fàcil. Desparasitar, limpiar, encolar. Todo esto es un trabajo fácil.
  • Pintar de blanc. Crec que ha estat un encert canviar el color del sofà. Ara llueixen molt més els relleus i el vermell del vellut destaca més. Pintar en blanco. Creo que ha sido un acierto canviar el color del sofá. Ahora los relieves lucen mucho y el granate del terciopelo destaca más.


+ Dificil



  • Rentar tot l'espart del farcit. Això ha estat una feina llarga i molt pesada. L'he fet a tongades, per que n'hi havia tant que era impossible rentar-la i assecar-la tota de cop, fins i tot a l'estiu.  Lavar todo el esparto del relleno. Esto ha sido un trabajo largo y muy pesado. He tenido que hacerlo por tandas, ya que habia tanto que era imposible lavarlo y secarlo todo de golpe, incluso en verano.
  • Tot i que entapissar no és difícil, enganxar tantes capes de roba en un tros de fusta tan estret és tot un repte. A pesar de que tapizar no es difícil, grapar tantas capas de tela en un trozo de madera tan estrecho, es todo un reto. 
  • Cosir tot l'espart am la roba, per fer les vores (foto 7) et deixa els dits una mica foradats i posa a proba la paciència de qualsevol (sort que jo en tinc molta). Coser todo el esparto con la tela, para hacer los rebordes (foto 7) te deja los dedos un poco agujereados i pone a prueba la paciencia de cualquiera (suerte que yo tengo mucha).



I fins aquí el sofà!. Al final ha quedat una entrada molt llarga, però crec que la feina s'ho val.

Y hasta aquí el sofá!. Al final ha quedado una entrada muy larga, pero creo que el trabajo lo vale.


9 comentaris :

  1. Quina feinada! !!!
    Però ha quedat molt xulo
    Felicitats
    Tat

    ResponElimina
  2. ¡que faena! Pero ha valido la pena, ha quedado muy bien :)
    Un saludo!

    http://everydayvictoriap.blogspot.com.es/

    ResponElimina
  3. muy bonito pero muchisimo trabajo, enhorabuena

    ResponElimina
  4. Está precioso, en Blanco me encanta y te lo has currao pero que bién, en el próximo lavado de esparto que haga, voy a intentar centrifugarlo en la lavadora a ver si podemos reducir el tiempo de secado. Sería una maravilla, si me funciona ya te cuento.

    ResponElimina
  5. Un trabajo increíble! Ha quedado precioso! La combinación de colores me encanta! Besotes! Gaby de Las Cosas Ricas de Gaby

    ResponElimina
  6. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  7. ESPECTACULAR¡¡¡ me encanta la combinación de colores.

    Enhorabuena¡¡¡ saludos

    ResponElimina
  8. El relleno, ¿ se podrá lavar en una bolsa específica para que no salga o en una funda de tela bien cerrada , programa y centrifugado delicado?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Esa es una de las cosas que me plantee, pero que no me atreví a hacer.
      Ahora, visto con prespectiva, creo que dentro de una bolsa de tela (si es de esas de agujeros se saldría) y a la lavadora seria una buena opción. Importante separarlo y dejarlo secar bien.

      Elimina

Me encanta leer vuestros comentarios.

Blogging tips